Bejelentkezés
elfelejtett jelszó - regisztráció

Alkotó: Lelkes
Alkotások száma: 1408
Regisztrált: 2004-05-15
Belépett: 2014-01-11
Publikált rovatok
Irodalmi rovat
-Gyermekrovat (Mesék) (278)
-Egyéb prózai alkotások (471)
-Mese (64)
-Gyermekrovat (Versek) (111)
-Versek (430)
Irodalmi kritikák
-Verselemzések (1)
Feltöltve: 2006-12-01 16:35:03
Megtekintve: 560
KÖZOKTATÁS, KÖZSZENVEDÉS
Régen nem írtam már netnaplómba, az "ÁLMOK, TÁJAK, EMBEREK"-be. Ma megint írok, azaz falraborsózok egy kicsit valamiről, csak úgy, önmagamnak.Ezúttal az egyik leglényegesebbről: a közoktatásról.
Egyszerre szomorú is, nevetséges is, hogy a tudás értékét nagyképűen hirdető társadalomvezetés (pártoktól, táboroktól függetlenül!) semmit sem tud kezdeni a tanárok egyrészével, mert "kevés a gyerek, nem kell annyi tanár". Ilyenkor a tanárok bizonyos százalékát elbocsátják a közszolgálatból, a többinek pedig felemelik az óraszámát és ráadásul létbizonytalanságban tartják - a következő létszámcsökkentési hullámig.
Néhány évtizede még - legalábbis a sajtóban ezt közölték - a nemzetközi vizsgálat során iskolásnebulóink jól teljesítettek, Magyarország ezzel az élvonalban volt. Már akkor is felkiáltottam: "Te jó ég, ha Magyarország közoktatása ilyen jónak ítéltetett, milyen lehet a többi országé?!"
Rossz volt az akkor is. Később újabb sajtóhírek jöttek, ezek szerint már ugyancsak hátrébb került az ország, ezen a téren is. A vizsgálatok szerint szép számmal akadnak olyanok, akik az iskolapadokból kikerülve még olvasni sem tudnak rendesen, illetve nem értik meg a köznapi újságszövegeket sem (bár utóbbihoz hozzá kell tennem: igaz, ami igaz, erről nem csak a közoktatás tehet egymagában).
A magyar közoktatásnak - sok egyéb hiányossága mellett - két főbaja van: az egyik az, hogy rossz, a másik pedig: nem is lesz jobb, belátható időtávon belül legalábbis nem.
Miért rossz?
Erre egyszerű a válasz: azért rossz, mert nem azt tanítja amire az embereknek az iskolapadok után szüksége lesz. Nem az olvasás szeretetére tanít, nem a művek élvezetére, ha szépirodalomról van szó.Csoda számtanpéldákat akar megoldatni azokkal is, akik inkább humán érdeklődésűek. Persze, tudom, erre rögvest felugranak az okoskodók (tele van velük az ország!) és bizonygatják: aki a számtanban tudós, az az irodalomban is tudósabb. Igaz ez?
Picike igazságtöredék van benne, mert a szépirodalom a világ tükre, de ettől még, természetesen, ez távolról sem igaz, sőt, szamárság. Egyrészt. Másrészt pedig elég ránézni az általános- és középiskolai tankönyvekre, de belülről, mivel a közoktatás jobbá tételéhez az oktatott anyag tartalmából kellene kiindulni. Ezekben a tankönyvekben olyan mértékű adathalmaz, információmennyiség van, amely alapvetően két dologra alkalmas: a tanulók túlterhelésére és az oktatott tárgyak megutáltatására.
A baj oka sok tényezőben keresendő: a társadalmi-politikai vezetésben elsősorban, de e mögött ott áll az a "nép", amelynek ítélőképessége gyenge, nagyon könnyen manipulálható. Manipulálják is, rossz irányban.
A jelenlegi közoktatásban nem csupán a diák válik áldozattá, hanem többnyire a tanár is, aki legfeljebb nagy nehézségek árán lehet jó tanár, a hivatalos követelmények ellenére. A tanár is a diákok túlterheléséért kényszerül lobbizni, mivel saját tárgya megnövelt ismeretanyagával igyekszik a tárgy fontosságát, valójában saját állását, létét megindokolni.No és áldozat a szülő, nagyszülő, - rengeteg példát lehetne hozni erre. Az iskolai nevelés problémakörére nem is térek most rá, - ugyan mitől lenne az jó, ebben a társadalomban, ezzel a szemlélettel, ezzel a hangoskodó álhazafisággal?!
Nem gondolom, persze, hogy más országokban mindenütt csodajó a közoktatás. Nem is gondolhat az ilyesmit, aki értő szemmel néz például az "amerókai" tömegekre, amikor azok egy-egy hazai vagy világkérdésben megnyilatkoznak...

(Az "ÁLMOK, TÁJAK, EMBEREK"-ből.)
Hozzászóláshoz jelentkezz be vagy regisztrálj!
2006-12-04 21:39:32
Kedves "haver"!

Teljesen egyetértünk abban, hogy a társadalmi szükségleteket
tekintetbe kellene venni a képzésnél, továbbá abban is: ez "nehéz téma". Nehézzé az teszi, hogy az adott társadalmi-politikai rendszernek valójában nem kellenek értelmes, a köz érdekében hasznosan tevékenykedni tudó és akaró emberek, legalábbis tömegméretekben nem. Így nem is várom, hogy kedvező változások lesznek, e néhány gondolatot (melyeknek, persze, nagy háttere van) nem is a változás reményével írtam netnaplómba.

Szívélyes üdvözlettel: Lelkes Miklós
2006-12-04 18:55:35
Abban teljesen igazad van, hogy a gyerekekkel meg sem próbálják megszerettetni valamelyik tantárgyat, felkutatva elsősorban az egyes egyénben rejlő tehetséget, segítve kibontakozni azt, hanem agyonterhelve, egyszerűen gátolják az egyéniségek kiforrását.Ezek után egy fiatal, úgy válik felnőtté (érettségizővé ), hogy egymagában, szülői segítség nélkül, szinte teljesen képtelen a független társadalmi életre. Az inasság szerintem nem volt egy butaság, mert ott egy társadalmi szükséglet felől indulhatott el a tanítás iránti kereslet, ma pedig nagyon sok képzés végeredménye egy iskolázott munkanélküli.Sajnos ezek nehéz témák, nemcsak Magyarországon.Üdv.,haver.
2006-12-04 18:39:49
Kedves "vendég"!

Köszönöm hozzászólását, igen, nagyon jó volna olyan közoktatás, amely lelkileg egészséges, hasznosítható tudású közösséget, nemzetet segítene létrehozni. Ez jelenleg csak irreális álom.

Szívélyes üdvözlettel: Lelkes Miklós